onsdag 14 mars 2012

Forntida fisketabbe


Slocknade som en stupad soldat tidigt igår kväll efter två effektiva dagar med alldeles för lite sömn. Hann med en födelsedagsfika hos min farfar med pappa och släktingar.

Samtalsämnet gled av någon anledning in på fisketabbar. Jag kom då omgående att tänka på en gång när jag och Rebz befann oss ute i sandbankarna i gryningen och kom på den brillianta idén att ta en tur med båten och fiska. Problemet var bara det att vi inte hade någon båt. Men som ett svar från ovan på våra outtalade böner upptäckte vi en fullt brukbar livbåt nere vid stranden som vi erövrade.

Det visade sig dock att jag och Rebz inte är några talanger inom fiske de enda nappen vi fick under vår båttur var musslor (?) och bottennapp. Ett av farfars bästa kastspön förolyckades även i och med ett grovt bottennapp. Efter att vi stött på en aggressiv svanfamilj (sjöns absolut farligaste invånare) återvände vi upp på land. Jag erkände aldrig att jag låg bakom det försvunna kastspöt. Nu kände jag dock att jag efter 4 år kunde avslöja missödet då det gått tillräckligt lång tid för att ingen skulle bli arg. Innan jag hann öppna munnen kom jag som tur var att tänka på den inblandad livbåten och gjorde bedömningen att det nog är klokast att vänta två år till.

Rebz gör sig redo för fisketur
Väldigt tidig gryning i sandbankarna
Livbåt kidnappad och klar
Rebz kontrollerar båtens flytförmåga
Dags för fiske på sjön

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha ha...tror du ska vänta tills farfadern dött innan du berättar.