torsdag 8 januari 2015

D-vitamin

Nu såhär under det mörka vinterhalvåret brukar jag (och många andra..) bli mer deprimerade än under sommarhalvåret. I mitt fall är det extremt men det finns faktiskt vissa saker som hjälper mot detta, som inte involverar någon form av medicinering.

Anledning till att man mår sämre beror givetvis på avsaknad av solens strålar, D-vitaminbrist. Så det är viktigt att man ser till att tugga i sig minst en D-vitamintablett om dagen. Jag äter en på morgon och en på kvällen. Mycket viktigt eftersom det är omöjligt att få i sig den mängd D-vitamin vi behöver från solen under just vinterhalvåret.

En annan grej som det nog råder rätt delade meningar om är att sola solarium. De flesta verkar anse att det är skadligt och inte bra för oss. Jag tror tvärtom att det är det enda sättet att få i sig D-vitamin på likvärdig väg som när man får i sig det genom solen på sommaren och att det är detta som verkligen gör susen mot vinterdepression. Och då menar jag inte att man ska sola 20-30 min två ggr i veckan, Men ca 10-12 minuter en gång i veckan. Det är inte skadligt eller farligt (enligt min tro) utan får en tvärtom att må bättre. Jag solar en gång i veckan 10 eller 12 min och vissa dagar när jag bara känner att allt är värdelöst, för det känns nämligen alltid lite bättre efter ett besök på solarieöarna.

Förövrigt hjälper självklart träning, ordentlig sömn och en varierad och bra kost samt vanliga saker som får oss att må bra som att umgås med vänner man blir glad av osv. Men D-vitamin -tillskott och nån solning då och då tror jag är en grundläggande grej för ett bättre välmående i vintertider.




Inga kommentarer: