måndag 31 augusti 2009

Dykning i medelhavet 2009



Under vår två veckors resa till Rhodos var vi och dök en dag.

Vi steg upp i ottan och åt frukost och begav oss på moppen som vi hyrde i fem dagar till en strand vid ett stort turisthotell där vi bokat resan. en stor båt stannad en bit från stranden och en mindre båt kom och plockade oss.

Framme på den stora båten visade det sig att vi var ca 100 stycken som skulle dyka under dagen. vi åkte till ett otroligt vacker ställe vid bergen där det fanns en plattform båten gjorde fast vid. på vägen fick vi fylla i en blankett om oss själva. tidigare sjukdomar osv samt vem dem skulle kontakta vid olycksfall. och skriva under att vi var helt på det klara med att det hela skedde på egen risk om vi skulle dö eller skadas under dykningen. då blev jag lite orolig. André spelade cool. och jag ville ju inte var sämre..

Vi delades in grupper ca sex personer i varje. André och jag hamnade i samma grupp som ett ungt norsk par och ett gammalt svenskt par. vår instruktör pratade danska. vi var grupp 14 och blev instruerade om hur allt skulle gå till och vad vi behövde känna till och kunna. sedan fick vi vänta ett bra tag innan det blev vår tur.

Under tiden snorklade vi och utforskade grottor i bergen man kunde simma in i. det fanns en massa fiskar att titta på. jag lyckades hamna mitt i ett stim stora blå fiskar så att jag hade fiskar under, över, bakom och framför och på sidorna.

Jag var mycket nervös när det var vår tur. vi fick våtdräckter, simfötter och cyklop tilldelade och sedan satte dem på oss flytvästargrejerna, syrgastuben och tyngderna. sedan fick vi glida i vattnet vid plattformen och hålla fast vid den medans vi övade på att andas under vattnet. det kändes konstigt i början och jag fick nästan panik ett antal gånger men sedan vande jag mig. sedan fick vi följa efter en instruktör ner mot botten där vi simmade i ca en halvtimme. under tiden blev vi filmade och fotograferade.

Det var helt fantastiskt! kändes som en helt annan värld där nere. lite läskigt var det eftersom det var första gången och man inte var van vid det. jag var nära att få panik några gånger när det kändes som att jag inte fick någon luft. men det gick snabbt över.

När det var över snorklade vi vidare och chilla på båten några timmar innan vi återvände hem.

Så jävla värt! grym dag! lätt bland det häftigase jag har gjort i mitt liv.
/s

Inga kommentarer: