lördag 21 februari 2015

Skammel-skämtet och andra Djävulskap


Jag kom nyss att tänka på en störd grej som jag sysslade med i mina yngre dagar på gymnasietiden.. 

Under en vanlig, bedrövligt långtråkig svenskalektion hade vår lärare högläsning av en berättelse från typ medeltiden. När hon kom till ett stycke vaknade jag ur min vanliga lektions-dvala och memorerade detta stycke som jag själv fann omåttligt roande. Stycket löd såhär:

"Skammel han bodde på Tidön, han var både rik och kåt"

Det var alltså mitt så kallade "Skammel skämt" jag minns att jag sms:ade hela min kontaktlista vid tillfället i fråga, jag skrev det även till alla inloggade på min msn-lista samma kväll och kläckte ur mig det till folk vid oväntade tillfällen. Och fortsatte använda det tills det föll ur mitt minne. 

En annan grej jag alltid gick runt och halvsjöng var "Baluba" som är det vackraste/fulaste ord jag vet. (?)

Jag stängde även in mig själv i ett skåp utanför ett klassrum där dem dåvarande 3:orna hade lektion och visslade kill bill-låten det högsta jag kunde. Så fort någon sedan öppnade dörren till klassrummet för att tysta den visslande jäveln höll jag snattran. Och så fort klassrumsdörren stängts började jag igen. 

Tyckte själv att jag var skitrolig....


Jag i skolan på Rinman, ljuva tider.



Jennifer, jag och Lina brukade under våren i 2:an klättra upp för brandtrappan varje rast och sola på taket. Att bestiga brandtrappan var givetvis Total-förbjudet.


Under en annan period ägnade jag all min skoltid på Rinman att smälla av stinkbomber på alla tänkbara platser. Detta var nog mitt mest lyckade upptåg under hela skoltiden. Det fungerade otroligt bra. Tills det att städerskorna till slut efter en låååång kamp hittade nåt medel som lyckades utrota den fasansfulla stanken. 

Bör nog avrunda här. Skulle kunna skriva en bok om allt sattyg från skoltiden.

Inga kommentarer: