onsdag 23 september 2009

Estonia

Estoniakatastrofen känner alla till, men vad iallafall jag inte visste var att det finns stora tveksamheter kring anledningen till att fartyget förliste.

Av någon anledning vill svenska myndigheter unvika att fartyget, som nu vilar på havets botten, undersöks.

Den kända anledningen till att Estonia sjönk var att de för klena låsanordningarna på bogvisiret gick sönder när höga vågor slog emot visiret som lossnade helt och vatten kunde strömma fritt in på bildäck. bogvisiret var för svagt och fartyget kördes alldeles för snabbt mot den grova sjön. en faktagrupp som försöker få fram sanningen om Estonia hävdar dock att det inte var någon strom förrän efter förlisningen vilket betyder att visiret inte föll av pga vågor och vind.

Katastrofen har gett upphov till ett antal mer eller mindre välunderbyggda konspirationsteorier som har det gemensamt att de hävdar att katastrofen inte var en olycka. En del hävdar att bogvisiret öppnades med vilja för att dumpa smuggelgods, andra att fartyget sänktes med sprängladdningar. Förespråkare för dessa teorier hävdar även att makthavarna känner till vad som verkligen hände, men att det döljs av någon anledning. en tysk journalist anser det bevisat att M/S Estonia hade utsatts för sprängning. Denne bygger sitt antagande på de metallurgiska analyser gjorda på en bit från Estonia som denne deltog i att bärga.

Forskningar har också visat på stora tveksamheter över att fartyget sjönk så snabbt, på endast en timme. hade det däremot funnits spränghål i fartyget hade detta varit en förklaring till den snabba sjunkningsproceduren. detta är bevisat av forskare.

Direkt efter katastrofen utlovade svenska myndigheter att fartyget så snabbt som möjligt skulle bärgas. att det är teknisk möjligt har man konstaterat med hjälp av dykare. dykarna undersökte dock aldrig fartyget närmare.

Men kort därpå ändrade svenska myndigheter sitt beslut. trots alla tveksamheter kring katastrofen bestämdes det att skeppet med alla döda kroppar skulle ligga kvar på botten och man försökte till och med täcka över fartyget med cement. där Estonia vilar råder gravfrid. det är allså olagligt att undersöka vraket. detta var ett beslut som ifrågasattes av många. framförallt anhöriga till de döda. Det enda som bärgats från Estonia är bogvisiret.

Vad man vet om Estonias last är att tunga krigsmetaller smugglades ombord den aktuella natten. det smugglades via lastbilar och registrerades inte i tullen. man misstänker också att det var något mer fuffens med Estonias last. en manlig estnisk individ som jobbade med tullen på Estonia mördades kort efter katastrofen. man är övertygad om att det hade något att göra med Estonias last, något den här mannen kände till som inte fick komma ut. mordet löstes aldrig.

Estoniakatastrofen ägde rum vid midnatt den 27 - 28 september 1994. ombord på fartyget fanns 989 personer både passagerare och besättning. 852 av dessa personer förolyckades genom att frysa ihjäl eller drunkna. 551 var svenskar. drygt 300 passagerare hann lämna fartyget. totalt räddades 94 passagerare och 43 besättningsmedlemmar. 95 döda kroppar kunde dessutom bärgas. 757 döda kroppar vilar alltså på havets botten tillsammans med Estonia.

Trots alla tveksamheter och frågetecken kring Estonikatastrofen vill svenska myndigheter inte tillåta att detta utreds. forskningarna är igång fortfarande och man hoppas kunna bärga Estonia så småningom. något som borde ha gjorts från alla första början för att få svar på alla frågor.

Här är en sida med fakta om hela Estoniakatastrofen. baserat på fakta av bla personer som befann sig ombord och överlevde och alla de som hade med katastrofen att göra JAIC och haverikomissionen bla.

http://www.titanicnorden.com/skepp/estonia.html



/s

Inga kommentarer: