torsdag 28 maj 2009

Brandutbildning

Igår hade vi brandutbildning ute i viptorp. dagen innan upplysta våra mentorer oss om hur viktigt utbildningen var och hur viktigt det var att komma i tid. det vill säga vara där senaste klockan 09:00.

"kommer ni 09:15 är det kört då kan ni lika ta er hem igen"

Klockan 08:57 vaknade jag på onsdag morgonen, paniiiiiiiiiik! jag fattar inte själv hur jag lyckas.. jag försover mig aldrig förutom när det är något otroligt viktigt gärna sånt som man verkligen inte kan komma för sent till.

Den här gången hade jag tur och lyckades få tag på min mentor så en halvtimme sen släntrade jag in för att lyssna när brandmännen gick igenom lite viktigt information.

Branutbildningen var faktiskt väldigt intressant vi fick gå tipspromenad, släcka en brinnande sand docka med en brandfilt, släcka en eld med pulversläckare och roligast av allt ta oss igenom en labyrint i ett hus som var totalt nersläckt. det gick inte ens att se handen framför sig. Thessa, jag och Nancy var först med att gå in där. vi hade fått gå in en gång allihopa för att se hur det såg ut. labyrinten var gjord av galler och det var soffor med trädockor överallt. vi såg verkligen ingenting och Thessa och jag drabbades av panik lite då och då.

Modig som jag egentligen inte var tog jag ledningen i början med dem andra två hängandes bakom mig. jag var dock inte så smart och inledde turen med att gå rätt in i ett galler. efter det tog Nancy ledningen och vi klarade hela labyrinten, fastnade bara en gång när vi gick runt i cirklar utan att komma någon vart. det svåra var att man hade ingen aning om var man befann sig och åt vilket håll man skulle gå. Thessa och jag fick fet panik så fort vi stötte på en soffa eftersom vi vissta att där låg en trädocka och dem fann vi mycket skrämmande i mörkret.

Ut tog vi oss till slut efter att ha skrikit oss hesa där inne. men kul var det!

Det här händer om man häller en deciliter vatten på överhettad olja, hel sjukt!

Later.

/s

Inga kommentarer: