lördag 28 februari 2009

Djurliv

Vi har ett mycket aktivt djurliv här hemma. förutom två jakt katter huserar även fyra kaniner på vår tomt i sina uteburar. det har fallit på min lott att se till att dem placeras i sin ute hage ett par timmar varje dag.

Det är inte så lätt som det kanske verkar.

Dem ska tas ut från sin burar, vilket dem är högst ovilliga till. attackeras gör dem också. under timmarna i hagen måste dem vaktas. det finns många faror som lurar. katterna kan ge sken av att oskyldigt sitta och övervaka kaninerna, men mig lurar dem inte. vid flertalet tillfällen har dem tagit sig in i hagen och skrämt gnagarna halvt från vettet.

När dem sedan ska fångas in gäller det att vara snabb, listig och orädd. dem är högst ovilliga att bli infångade och attackeras. jag brukar utföra ett litet test på den svarta fasan Nina för att se om det är fritt fram. jag sticker fram min fot, anfaller hon den inte är det riskfritt att röra henne.
När dem transporteras mellan hagen och buren gäller det att ha ett bra grepp för att undvika rymning.

Nina den lömska maran gör allt för att försvåra mitt uppdrag. idag vägrade hon tex komma ut ur huset i hagen, efter x-antal utmotnings metoder återstod bara att bryta upp taket.
Nina må vara listig, men jag är listigare.

Lömska varelser..

Farliga rovdjur..

Smartskaftet..

Lateeer.

/s

Inga kommentarer: