söndag 11 januari 2009

Vad hände med Aqua?

Något jag funderat över väldig länge (kom på det idag) (men iallafall ett par minuter) är vad som hände med den danska popgruppen Aqua? det man inte vet får man ta reda på. och efter lite efterforskningar har jag nu fått fram lite fakta.


Flintisen i bandet (Rene) hittade den vackra sångerskan Lene på ett kryssningsfartyg och fann kort därefter Sören och Claus som redan hittat varandra. Tillsammans bildade de fyra medlemmarna gruppen "joyspeed" 1989 som sedan skulle komma att bli Aqua. som "joyspeed" hade gruppen kontrakt med ett svenskt skivbolag. de släppte en singel som blev en total flopp.

Det blivande Aqua beslutade sig för att börja om från början och skaffade kontrakt med ett danskt skivbolag och bytte namn till Aqua. namnet Aqua kommer från en poster med ordet "aquarium" som fanns i bandets replokal. deras första album, innehållande superhitarna "barbie girl" "roses are red" och "dr Jones" erövrade topplistorna världen över. det andra albumet, som släpptes ett par år senare nådde inte alls upp till samma nivå som det första. ett tredje album planerades, men planerna rann ut i sanden och gruppmedlemmarna beslutade sig för att ta en paus från Aqua år 2001.

Efter det har både Lene och Rene försökt sig på solokarriärer. Idag bor de fyra bandmedlemmarna i Köpenhamn med sina familjer. det senaste Aqua gjorde tillsammans var att turnera i Danmark sommaren 2008. det ryktas nu om en comeback..

Den som lever får se.

Själv var jag ett stort fan av Aqua som ung. jag minns att jag brukade plåga min familj genom att tvinga dem lyssna på mina framträdanden då jag stod på en pall i vardagsrummet och sjöng falskt till alla deras låtar om och om igen.





Later.

/s

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hände med våran date?

Anonym sa...

haha jag gillade också aqua.