torsdag 17 april 2008

Forntida Missöde

I slagsta finns det ett gigantiskt radhus område kallat trumpetvägen. under hela min uppväxt har jag och mina vänner utfört djävulskap i detta grannskap. det finns vissa trumpetvägen-bor som är "farligare" än andra. jag känner till två stycken.

Torsten: en gammal puckel ryggad man som hade björnjakt och porr som största intressen. det var inte många som vågade jävlas med honom. två vänner till mig gjorde det misstaget och blev jagade av torsten med en yxa. han var en mycket aggresiv gammal man som dom flesta fruktade.
Vårtan: vart namnet kommer ifrån vet jag inte. gammle vårtan tog upp jakten på alla som var modiga nog att jävlas med honom. ofta hade han även med sitt gevär i högsta hugg. han var dessutom väldigt listig och smög sig ibland på sina plågoandar bakifrån. vårtan var mycket aggresiv även han.

Förra hösten beslutade Jag och claudia oss för att se om någon av dessa aggresiva individer hade förändrats på äldre dagar. eftersom torsten avlidit av okänd anledning så blev vårtan vårat offer. vi hade laddat upp med ägg och ärtor. iklädda i utmärkt kamoflage spatserade vi dit med ärt rören i högsta hugg. vi beslutade oss för att gå till anfall via baksidan. vi kunde se att gammle vårtan satt i soffan och tittade på tv från vårat gömställe bakom några buskar. vi började med att skjuta en skur av ärtor på fönstret. vårtan tittade givetvis ut genom fönstret men ägnade sig sedan åt sin tv igen. jag och claudia sköt en skur till. vårtan visade ingen reaktion. då slängde vi ett ägg på hans blanka fönster. fortfarande ingen reaktion. då sprang vi till framsidan och ringde på dörren. ingen reaktion. vi undrade vad som skett med den galna mannen som alltid jagat alla som krökt ett grästrå på hans gräsmatta. vi kunde sedan se hur han gick in iköket och började äta middag. jag och claudia slängde då ett x-antal ägg på hans köksfönster. fortfarande visade han inga tecken på att han lagt märke till vårat anfall. vi började då undra ifall han blivit både döv och blind. vi beslutade oss för att göra ett sista försök på baksidan. vi kastade våra sista ägg och sköt en skur ärtor. ingenting hände. lätt besvikna gick vi då tillbaka till framsidan för att åtrevända hem.

När vi kommer runt husknuten ser jag en gammal man komma emot oss med raska steg. jag som anade oråd började springa åt motsatt håll. "nu jävlar ska ni få, jävla ungar!" skrek han efter oss och började springa. jag sprang åt ett håll och claudia åt ett annat. som tur var för mig tog han upp jakten på claudia, men det visste jag inte då. jag sprang så fort jag kunde och kastade mig in i närmasta gran där jag tog skydd. efter en kvart sprang jag bakvägen hela vägen hem och undrade vad som hänt med claudia. väl hemma möter jag en darrig claudia utanför min dörr. den galne mannen hade jagat henne hela vägen tills hon lyckats skaka honom av sig. han hade varit ruskigt nära att få tag i henne flera gånger. men claudia kom tack och lov undan med livet i behåll. vem mannen var har vi ingen aning om. men i fortsättning håller vi oss borta från den ökände vårtan och är tacksamma över att vi fortfarande är i livet.

/s

Inga kommentarer: